vrijdag 13 april 2007

Slappe spaken, slappe benen, slappe hap?

De laatste tijd begon het mij op te vallen dat het achterwiel tingelende geluidjes maakte als de fiets na een tijdje stilgestaan te hebben werd bewogen. Het geluid bleek afkomstig van de spaken. Deze voelden mijns inziens niet eens zo heel slap aan, maar schijnbaar toch slap genoeg om bewegingen toe te laten die het geluid veroorzaakten.
Tijdens het rijden krijgt het achterwiel het nogal voor de kiezen en wordt soms ook zijdelings behoorlijk belast. De achterkant wil in bobbelige bochten nog weleens wegspringen en ik heb me er altijd al over verbaasd dat het achterwiel deze mishandeling doorstaat. Om dit zo te houden besloot ik actie te ondernemen. Woensdag derhalve naar de plaatstelijke fietsenmaker voor een “spaaknippel-draaier”. Tevens advies ingewonnen ten aanzien van de werkmethode (volgorde van spaken en mate van aandraaien).
Het resultaat mag er zijn. De spaken zijn weer op spanning, ik heb de paar kleine slagjes in het wiel weg kunnen stellen en het getik behoort tot het verleden. Weg slappe spaken.
Ik had me voorgenomen om naast de dinsdag ook op donderdag en vrijdag naar het werk te fietsen. Dinsdag ging ie (mede onder invloed van de BionX) wel heel erg lekker. Binnen 55 minuten was ik 's middags thuis. Ruim 32 km/h gemiddeld! Donderdagochtend ging ook lekker, maar later op de dag voelde ik mij niet meer toppie; de slappe spaken waren ondertussen verholpen en de dan krijg je zelf last van slappe benen..... Desondanks op de terugweg slechts een 20-tal tellen langer onderweg geweest dan dinsdag.
Vrijdagochtend echter voelde de beentjes niet fris en dus besloot ik de auto, die precies 8 dagen stil had gestaan (zo hoort het eigenlijk ook), maar weer eens wat rijtijd te gunnen. 's Middags moest ik die keuze echter direct weer bekopen met een drukte van belang op de weg. Resultaat; ruim 1,5 uur onderweg geweest. Lang leve de auto, zullen we maar zeggen. Op dat soort momenten neem je je voor gewoonweg altijd te gaan fietsen, dus in het vervolg geen slappe hap meer....
Dinsdag (10 april) 59 km gereden, donderdag (12 april) 59 km gereden. Totaal met WAW 2653 km gereden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten