maandag 1 januari 2007

Pech onderweg.....

Tijdens de woon-werkrit op donderdag 21 december was het me opgevallen dat er in de aandrijving af en toe een licht tikje te horen was. Daarnaast kwam er tweemaal een heftig vreemd geluid van de ketting bij het naar beneden rijden van de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Op zich vege tekens en ondanks dat ik de rest van de rit geen last meer had, had me toch voorgenomen de ketting te inspecteren alvorens weer te gaan rijden. Dit laatste was er echter niet van gekomen; op vrijdag zijn we voor een lang Kerstweekend weggeweest en had ik geen tijd om dit klusje op te pakken.
21-12-06  60 km gereden, totaal met WAW 455 km  

Ruim een week later op vrijdag 29 december besloot ik wederom met de WAW naar het werk te rijden. Echter bij de tik in de ketting hd ik niet meer stilgestaan en daaraan werd ik dus pas herinnert toen ik onderweg was. In het begin was er nog niet veel aan de hand, maar gedurende de rit kwam het vervaarlijk ratelen van de ketting steeds frequenter voor. Uiteindelijk ging het op 2,5 kilometer van de eindstreep definitief mis. De ketting sloeg vast en brak vervolgens. Daar sta je dan..... Na het vaststellen wat het probleem was kwam ik tot de conclusie dat ter plekke reparareren niet tot de opties behoorde (neus, staart en zitje moeten worden gedemonteerd en bovendien was het nog pikdonker om 7.25 uur).
Ik vond echter een manier om al “steppend” het laatste stuk af te leggen. Zittend op de staart van de WAW kun je je met 1 been op de grond afzetten en als je dan vooroverhangt over het instapgat kun je af en toe nog wat bijsturen ook. Zal wel een kolderiek gezicht zijn geweest, maar er was toch geen hond op straat. Met nog geen kwartier vertraging kwam ik uiteindeijk op het werk aan.
Na het uitbouwen van de ketting ontdekte ik dat het verbindingsschakeltje dat ik dacht bij me te hebben schijnbaar toch nog thuis lag, net als de kettingpons. Vervolgens ben ik in Amsterdam op zoek gegaan naar een schakeltje. Uiteindelijk heb ik bijna 1,5 uur rondgefietst (op een geleende fiets) en pas bij de 6e fietsenwinkel leek ik succes te hebben (4 winkels waren dicht tussen kerst en oud en nieuw, de vijfde had geen schakeltjes). In de 6e fietsenwinkel kreeg ik na veel moeite een schakeltje mee, echter bij terugkomst op mijn werk bleek dit een te breed exemplaar te zijn.
Dan maar op de ouderwetse manier; met een drevel de boel uit elkaar tikken, 1 schakeltje verwijderen en vervolgens de zaak weer in elkaar tikken. Uiteindelijk lukte dit en kon ik de boel weer in elkaar zetten. Na een uurtje sleutelen stond de WAW weer helemaal klaar voor vertrek. Eindelijk kon ik de terugreis weer aanvaarden om weer vertrouwen te tanken in de techniek. Zonder problemen arriveerde ik aan het eind van de middag weer thuis....
29-12-06 60 km gereden, totaal met WAW 515 km.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten