zondag 6 mei 2007

Even zonder BionX

Na mijn ritje van vorige week zondag besloot ik om het grote 60 tands voorblad te monteren. Tijdens deze werkzaamheden ontdekte ik dat er een slag in het achterwiel zat. En dat terwijl ik enkele weken geleden het wieltje kaarsrecht had gemaakt en de spaakjes wat had gespannen. Nadere inspectie leerde dat er liefst 5 spaken waren gebroken, vlak achter de kop. Alle vijf de spaken zitten rechts en zijn zogenaamde trekkende spaken.
Of het breken te maken heeft met mijn werkzaamheden aan de spaken, ofdat het anders ook wel gebeurd zou zijn is een vraag die wel nooit beantwoord zal worden. Dan de blik maar weer richten op de toekomst en het wieltje herstellen. De plaatselijke fietsenmaker raadde mij aan om het hele wiel opnieuw te spaken, zijn ervaring is dat als er zoveel spaken zijn gebroken de rest vaak vrij snel gaat volgen. Probleem echter is dat de betreffende spaken niet door hem besteld konden worden. Het betreft een hele incourante korte maat (172 mm) die bijna nergens te krijgen is. Ik heb richting de importeur van BionX en de bouwer van de WAW de vraag nog uitstaan of zij aan een set spaken kunnen komen. Velomobiel.nl kan ze ook niet leveren, maar bood wel een andere oplossing; zelf spaken maken door lange spaken in te korten en op het eind schroefdraad te rollen. Nog maar even afwachten hoe we dit het makkelijkst kunnen oplossen.
Om toch te kunnen rijden besloot ik om een standaard 26 inch mountainbike wieltje aan te schaffen. Mijn Shimano freewheel is hierop over te zetten, dus geen gedoe met het aanbrengen van een nieuwe ketting. Om het wieltje heb ik vervolgens een Schwalbe Big Apple 2.00 heen gelegd, zodat ik ook eens kan kijken of deze band meer comfort oplevert. Nadat de WAW bijna de gehele week in gedeelde toestand in de achtertuin had gestaan was het zaterdagmiddag tijd voor een korte shake-down. Ik had namelijk ook nog een kogelkopje linksvoor vervangen (die al speling vertoonde) en tevens de veerpoot aan die kant gesmeerd, omdat ik steeds een piepgeluid hoorde. Bij het weer monteren van de veerpoot bleek echter dat het piepen werd veroorzaakt door het schuren van de voorremkabel in het gat waar deze van binnen naar de wielkuip loopt. Alles bleek OK.  
Van de week heb ik mij ingeschreven voor de uurstijdrit en de 100 km wedstrijd van Cycle Vision (het jaarlijks terugkerende ligfietsevenement, dat dit jaar op 2 en 3 juni op de wielerbaan Sloten te Amsterdam wordt verreden). Bij dit evenement is trapondersteuning vanzelfsprekend taboe, dus het komt wat dat aangaat niet slecht uit dat de BionX buiten bedrijf is.
Ik heb voor mezelf een trainingsschemaatje in elkaar gezet dat met name gericht is op de uurstijdrit van zaterdag 2 juni. Of ik hierna nog puf heb om op zondag de 100 km wedstrijd te rijden zal overigens nog maar moeten blijken. Het schema voorziet in het stapsgewijs opvoeren van het aantal intervallen dat gereden wordt op wedstrijdsnelheid. Al google-nd kwam ik erop uit dat mijn hartslag tijdens de uursrace zo rond de 165 slagen per minuut zou moeten kunnen liggen. Als het goed is is dit langdurig vol te houden zonder dat verzuring optreedt.
Vanochtend heb ik mijn eerste trainingsritje gereden. Eerst al warmrijdend naar Driemond en vanaf daar langs het A'dam-Rijnkanaal naar de brug bij Loenen 10 minuten rijden met een hartslag van 165 bpm. Dan even 5 minuutjes iets rustiger aan (150 bpm) en dan hetzelfde stuk weer terug op 165 bpm. Vervolgens van Driemond weer rustig uitrijdend naar huis.
Het resultaat viel mij niet tegen: heen 40,6 km/h bij een hartslag van 163. Tijdesn het rijden met een velomobiel is bijna niet te merken hoe de wind nu precies staat. Hetzelfde stuk terug ging echter sneller (44,2 bij 166 bpm), dus heen heb ik wat tegenwind gehad en en terug wat windvoordeel. In totaal dus 20 minuten op snelheid gereden met een gemiddelde van 42,4 en een gemiddelde hartslag van 164.
Het gehele trainingsritje bedroeg 38,7 kilometer en met een gemiddelde van 35,75 km/h was in na precies 65 minuten weer thuis. Op het talud van het A'dam Rijnkanaal naar beneden nog even 58 km/h gereden, hetgeen mij weer de nodige verbaasde blikken opleverde van het verkeer naast mij op de N236. Blijft leuk! 
Vandaag 39 km gereden. Totaal met WAW 3277 km gereden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten