Vorige week bemerkte ik dat de kogelkopjes ven de voorwielophanging voelbare speling vertoonden. Tijd dus om deze te vervangen door nieuwe exemplaren. Daarnaast waren er ook een aantal kettingrollen aan vervanging toe en moest er dringend iets gedaan worden aan de voorvering (de bandjes lopen te frequent aan in de wielkasten van de WAW).
Zaterdag naar Velomobiel.nl in Dronten geweest om vervangingsdelen te scoren. Met Ymte de problematiek van de voorvering besproken en hij raadde aan de veerpoten langer te maken door in de veerpoot vulbusjes te plaatsen (onder de stempelveer). De vulbusjes moesten even gemaakt worden, maar dat is in Dronten geen enkel probleem; klaar terwijl u wacht.
Vandaag, zondag, was het uitgelezen weer om buiten in het zonnetje te sleutelen aan de WAW. De hele voorwielophanging gedemonteerd, vulbusjes in de veerpoten aangebracht, kogelkopjes vervangen, nieuwe Primo Comet bandjes gemonteerd (zijn smaller dan de Marathons, dus extra ruimte in wielkuip) en nadien de sporing weer gecontroleerd. Daarnaast de kettingrollen vervangen, de kettingloop aangepast en de wielen voorzien van wieldoekjes.
Na dit alles was het tijd voor een proefritje (na natuurlijk eerst de nieuwe bandjes uitgerold te hebben). Zonder deksel, want de temperatuur was best OK, even op en neer naar de rand van het dorp (met natuurlijk veel bekijks op zo'n mooie zondagmiddag). Nou hij gaat als de brandweer. Binnen no-time stond er 40+ op de teller. De auto's rijden je dan zo langzaam voorbij dat dit prikkelt om nog even wat harder te trappen. Bij 47 km/h vond ik het wel welletjes. Na een paar kilometer omgedraaid en met een gangetje van net boven de 40 weer teruggesneld. Natuurlijk is dit niet mijn normale tempo, maar zeer waarschijnlijk zal mijn kruissnelheid (tot nu toe circa 35 km/h) een paar kilometer per uur zijn toegenomen. Komende week maar eens uittesten op het woon-werk traject.
Wat naast de snelheid (Primo bandjes en kettingloop?) opviel was dat de WAW veel stiller is en meer solide aanvoelt. Waarschijnlijk is dit aan de nieuwe kogelkopjes te wijten. Gezien de prijs (nog geen 25 Euro voor 6 stuks) is het een aanrader deze na een X aantal kilometers zonder nadenken te vervangen.
Wel nog een heftig momentje meegemaakt; bij het op hoge snelheid insturen van een bocht, tilde de WAW een pootje op. Dit was me nog niet eerder overkomen. Mogelijk dat de smalle Primo's een iets voorzichtigere rijstijl vereisen. Voor de omstanders moet het wel een spectaculair gezicht zijn geweest. Gelukkig kwam ik ook weer op drie wieltjes terecht, maar het blijft toch wel even schrikken.
Ik heb me trouwens zojuist ingeschreven voor een Toertocht van de Ligfietswinkel Amsterdam op 25 maart a.s. (Landelijke Ligfietsdag). Op deze dag zal ik ook eindelijk eens kennismaken met de eigenaar van WAW 029 die ook frequent naar Amsterdam pendelt.
Vrijdag 2 maart 59 km gefietst. Woensdag 7 maart 63 km gefietst (langs Ligfietswinkel Amsterdam). In totaal 1647 km gereden met WAW 022.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten