vrijdag 23 maart 2007

Leermomentje

Na de recordrit van afgelopen maandag heb ik het woensdag en met name vandaag rustiger aan gedaan. Zeker vandaag voelde ik me niet echt top, 's middags stak er een zeurende hoofdpijn op en dan terugrijden in de schuddende en bonkende WAW is niet echt plezierig te noemen. Na thuiskomst bleek de hoofdpijn evenwel voor een groot deel weggefietst te zijn.
Ik heb nog wel weer even een leermomentje meegemaakt. Je kent dat wel, er doet zich een bepaalde situatie voor die logischerwijs een bepaald iets tot gevolg heeft, zonder dat je hiertegen iets kunt doen. En nog voordat dat iets zich daadwerkelijk voordoet, ben je het in je gedachten al aan het “voor”beleven. Je bent immers machteloos en het ondergaan van het gebeuren is het enige dat rest...
De situatie was aldus: ik fietste in Oud Zuid, in een smalle eenrichtingsstraat met aan beide kanten parkeervakken, achter een Spaanse automobilist aan die nogal zeikerig reed. Dientengevolge reed ik vrij kort achter de bewuste auto. Op zeker moment begon hij nog langzamer te rijden en wilde ik rechts (waar ik een metertje ruimte had) passeren. Op dat moment ging de Spanjool ook meer rechts rijden om vervolgens tot stilstand te komen. Omdat de tussenruimte ondertussen te klein was geworden werd ik ook tot stoppen gedwongen. Ik kwam hierdoor op een kleine meter schuin achter de auto geblokkeerd te staan.
Op dat moment zie ik de witte achteruitrijlampen van de auto oplichten........mijnheer ging aan de linkerkant van de weg file parkeren. 
Direct start de “voorbeleving”, waarbij in korte tijd verschillende senario's de revue passeren: waar zat ook al weer mijn achteruit, zal ik simpelweg naar achteren worden weggeduwd, of zal ik onder de auto worden vermorzeld? En als ik het ga overleven, hoe handel je een schade af met een Spanjaard die bij zijn verzekering een claim moet indienen van een aanrijding met een velomobiel, een velomo..wat?, in Amsterdam?
Gelukkig bleek de Spanjool van het oplettende type te zijn (de 3 Watt luxeon leds in zijn rechterbuitenspiegel en de bromfietsclaxon hebben hem hierbij mogelijk ondersteund), want na enkele tientallen centimeters gingen er een paar rode lampen branden, gaf de man mij de nodige ruimte aan de rechterkant en kon ik onbeschadigd en een wijze les rijker mijn weg vervolgen.
Woensdag  59 km gefietst, vandaag 61 km, totaal met WAW 1945 km gereden.     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten