zondag 25 maart 2007

Ligfietsdag 2007

Vandaag, 25 maart 2007, was het weer Nationale Ligfietsdag. Diverse Ligfietsspeciaalzaken en Ligfietsclubs hadden dan ook toertochten georganiseerd. Ik had besloten mee te rijden in een toertocht van de Ligfietswinkel Amsterdam. Na een kort nachtje -klok een uur vooruit- ben ik tegen half tien op pad gegaan. Even na half elf arriveerde ik bij de Ligfietswinkel. Aldaar koffie met gebak en kennis gemaakt met diverse andere ligfietsers, waaronder de eigenaar van WAW029.
Om 11.30 uur vertrokken we voor de toertocht van 50 km, die ons naar Marken zou voeren. Een leuke bestemming om eens naar toe te fietsen. Doordat er diverse gelegenheidsrijders (lees: ligfietsmaagden) deel uit maakten van de toertocht verliep deze met de nodige vertragingen (valpartijtje, lekke band, ketting eraf, etc, etc). De kruissnelheid op de momenten dat we wel door konden rijden lag veelal onder de 20 km/h, waardoor de hele tocht van 24 km maarliefst 2 uur en 40 minuten in beslag nam.
In Marken aangekomen hebben we ons even in de haven verpoosd en na 3 kwartier werd de terugtocht aangevangen. Daar ik niet zo heel veel zin had om laat thuis te zijn, besloot ik al snel om me van de groep af te splitsen en rechtstreeks naar huis te rijden. De tocht zou langs het IJsselmeer naar Durgerdam voeren en vanaf daar over de Schellingwouderbrug naar het bekende werkterrein van de WAW.
Eindelijk kon ik mijn supersportwagen onder de ligfietsen de sporen geven. Omdat ik de wind schuin in de rug had liepen de snelheden hierbij op tot boven de 50 km/h. Ik besloot met de fotocamera een filmpje te schieten. Tegenwoordig is het populair om extreem hard door het verkeer te razen (met auto, motor of scooter) en dit vervolgens vast te leggen op video, welke dan weer getoond wordt op het internet. Waarom niet iets dergelijks met een velomobiel? Zie hier het resultaat:



De snelheid zat er zo lekker in dat ik een poging waagde om mijn persoonlijke topsnelheid scherper te stellen. Ook dit heb ik gefilmd:



Het resultaat mocht er zijn: 59 km/h met de WAW langs de dijk, wat een sensationeel gevoel!! De gehele terugreis vanaf het moment dat ik de groep verliet (ruim 35 km), verliep met een respectabele 32 km/h gemiddeld. De WAW en zijn piloot waren weer in hun element.
Aan het eind van de terugreis haakte er voor het eerst een wielrenner aan aan de WAW, die de vergissing maakte dat ie zo'n banaan wel even bij kon houden. Nu inderdaad, even dan. Maar nadat ik het gas er weer op had gezet tot net geen 50 km/h zag ik de arme wielrenner alras kleiner worden in mijn spiegeltjes. De eerste wielrenner de vernieling in gereden. Ik kan bijna niet wachten om mijn volgende slachtoffer, want dat spelletje is nog leuker dan ik had verwacht.
En passant vandaag ook nog eens de 2e 1000 km volgemaakt met de WAW. Wat zei ik? Met recht een enerverend dagje fietsen dus.
Vandaag 91 kilometer gefietst. Totaal met WAW 2036 km gereden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten