zondag 3 december 2006

Test woon-werk rit "over de Noord"

Vanochtend kom ik mij niet bedwingen en derhalve zat ik even over negenen reeds in de WAW. Doel was om het eerste deel van de woon-werk rit over de Noord te verkennen. Het stuk tot aan de Schellingwouderbrug. Er stond een harde vlagerige zuidwestenwind en er was regen op komst. Ideale omsctandigheden dus om de velomobiel tot zijn recht te laten komen.
Langs het fietspad langs het Amsterdam Rijnkanaal was het drukker dan gedacht. Het stikte er van de vissers die de elementen trotseerden in hun poging iets levends uit het kanaal naar boven te halen. Verder wat mensen die de hond aan het uitlaten waren. Blijkt toch dan de gemiddelde golden retriever met vrij veel gemak de 40 km/u op de klokken brengt.  
Bij de bovengenoemde brug begon het toch te kriebelen; laat ik nog een stukje de stad ingaan. Van het een komt het ander en uiteindelijk besloot ik om maar helemaal door te rijden tot het werk. Een van de lastigste stukjes die in dan langs moet is het stuk tussen Centraal Station en het Westerpark. Geen vrijliggend fietspad en uiteindelijk belande ik zelfs op een stukje weg (Haarlemmer Houttuinen) waar het rijden met een fiets op de rijbaan verboden is. Toen ik dit stukje weg opdraaide sloot er net een auto achter mij aa, die mij vanwege de aanwezige middenberm niet kon passeren. Ik besloot dan ook om ze niet te veel op te houden en duwde even stevig tegen de pedalen. 45 km/u was het resultaat. Bij het volgende stoplicht werd ik prompt vanaf de achterbank van de bewuste auto gefotografeerd!
Een ander lastig stuk blijkt het allerlaatste deel te zijn; vanaf omgeving Sloterdijk door Bos en Lommer. Vanwege de bouwperikelen aldaar waren wat stukken fietspad afgesloten waardoor ik een kant opgedongen werd die ik niet op wilde. Op een gewone fiets draai je dan even om, maar in een velomobiel is dit niet zo eenvoudig. Dus maar met een omweg proberen weer op het juiste spoor te geraken. Uiteindelijk bereikte ik na een nettorijtijd van 68,5 minuten min eindbestemming. De gereden afstand bleek 31,85 kilometer te zijn. Net geen 28 km/h gemiddeld. Qua tijd lijkt dezxe route dus geen voordeel te bieden, al waren de omstandigheden wel minder gunstig en moest ik vanwege onbekendheid met dit traject her en der rustig aan doen.
Ik besloot dezelfde weg terug te rijden, waarbij het wel de bedoeling was voor de twe lastige stukjes een alternatief te zoeken. Dit werkte niet echt (onder ander 3 keer even foutgereden) waardoor het stuk door de stad iets langer werd en bovendien enkele minuten langer duurde. Bij de Schellingwouderbrug ben ik nog even gestopt en aldaar werd ik aangesproken door een man die ik kort daarvoor redelijk hard had ingehaald. Wederom de vraag van hoe het kan dat dat ding zo hard gaat. Iedereen denkt dat de WAW door een motor wordt voortgestuwd, want iets dat er uitziet als een Batmobiel en ruwweg 3 bij 0,75, bij 0,9 meter meet, dan kan toch niet door trapkracht worden voortsgestuwd? Nou echt wel!
De man wilde nog graag weten waar je zo'n fiets in onderhoud doet en wat ie gekost had. Hij vertelede graag te fietsen, maar in de winter toch vaak verstek te laten gaan vanwege te bar (winter)weer. Ja, op zo'n moment is een velomobiel de uitkomst. Na elkaar gedag te hebben gezegd, stapte ik weer in en fietste hij al weg. Het begon ondertussen lichtjes te regenen en na een paar honderd meter flitste ik de man alweer voorbij met 35 km/h. Hij stond ondertussen op de pedalen te stampen om de schuine kopwind te doorklieven en hi kreeg daarbij de regendruppels vol in het gezicht......
De rest van de terugtocht verliep OK. Wel blijkt dat ik nog en oplossing moet zoeken voor het vizier. Dit waait onder invloed van de (rij)wind met enige regelmaat compleet open. Bijzonder irritant en gezien de regen werd ik min of meer gedwongen het vizier af en toe met de hand vast te houden. Dat betekent sturen met 1 hand en met een windkracht 5-6 van opzij zorgt dit ervoor dat de WAW af en toe wat slingert. De WAW blijft echter goed controleerbaar.
Wel vraag ik me af hoe het rijden in het donker in de regen zal gaan. Om regendruppels buiten te houden moet het vizier bijna helemaal omlaag en kijk je dus echt door het vizier dat op dat moment vergeven is van de druppels. Het zicht zal dan wel niet al te best zijn. Wellicht dat ik de druppels dan toch voor lief moet nemen.
Verder moet ik haast gaan maken met het maken van een afdakje in de tuin. Het laten uitdruipen van een modderige WAW op de houten vloer in het halletje, daar maak je geen vrienden mee....
Vandaag gefietst 64,4 km, totaal met WAW 207 km.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten