zondag 3 december 2006

De eerste woon-werk rit!!

Vrijdag 1 december 2006 was het zover. 's Ochtends om kwart over zes ben ik in de WAW geklommen om de rit naar Amsterdam aan te vangen. Buiten was het een graad of 7, maar aangezien ik met kap ben gaan rijden volstond het om slecht een wielershirt te dragen. Er stond aardig wat wind, maar niet zodanig dat de WAW onrustig werd.
Gezien het vroege tijdstip was het erg rustig op de fietspaden. Geen probleem dus om lekker tempo te maken. Op sommige stukken 40 kilometer per uur! De laatste 9 kilometer gaan echt door de stad en de verwachting was al dat dit het gemiddelde (wat tot dan toe op ongeveer 30 km/u lag) omlaag zou trekken. Na 1 uur en 4 minuten fietsen had ik de net iets meer dan 30 kilometer erop zitten. Het uiteindelijke gemiddelde kwam op ruim 28 km/u uit. Op zich niet slecht, maar toch minder snel dan gehoopt. Maar dit was pas de eerste keer, dus wie weet hoe dit nog kan verbeteren...
Op het werk aangekomen trok de WAW veel bekijks bij de collega's. Zonder uitzondering werd er heel erg positief gereageerd op de snelle Belg.
Rond 16.20 ben ik de terugrit aangevangen. Dit keer met de kap op de neus, omdat ik me in de stad toch (nog) niet zo op mijn gemak voel met het dak erop. Ik was erg benieuwd hoe het rijden in de drukte zou gaan. Dit viel niet tegen. Her en der trok de WAW veel bekijks; de meeste mensen kijken je lachend na. Bij stoplichten tref je soms mensen die je net voorbij gereden bent. Een jongeman vroeg bij zo'n gelegenheid hoe dat "ding" vooruit ging. Nou gewoon trappen, joh! Ook mooi was de reactie van een oudere man die ik bij het stoplicht vlak voor het vondelpark trof. De beste man was in de veronderstelling dat hij door een onbemand karretje was ingehaald, maar constateerde tot zijn verbazing dat er wel degelijk een bestuurder aan boord zat. Schitterend toch?
De terugweg verliep verder prima. Alleen had ik een route met relatief veel stoplichten gekozen en daar waar ik op de gewone fiets nog weleens een rood lichtje negeer, blijf ik met de WAW netjes wachten. Op de totale rijtijd heeft dit natuurlijk een negatieve invloed (in totaal 5 minuten stikgestaan). Het gemiddelde (berekend over de momenten dat ik daadwerkelijk in beweging ben) kwam net onder de 28 uit. Naast het vele stoppen zal ook de tegenwind hieraan debet zijn geweest, al kun je in de WAW nauwelijks vertellen waar de wind vandaan komt. Je merkt er zeer weinig van.     
Het fijnste gevoel van de dag was het voorbij rijden van de dagelijkse file voor het stoplicht bij Driemond. Lekker met soms 38 km/h de rij langzaam rijdende auto's voorbij flitsen. Heerlijk!
Samenvattend kan ik stellen dat het rijden via deze route goed te doen is. Alleen is het jammer dat het gemiddelde in de stad sterk gedrukt wordt. Middels Google Earth heb ik inmiddels een route “over de Noord“ uitgestippelt, die mogelijk in de stad minder oponthoud geeft. Langs het Amsterdam Rijnkanaal naar Amsterdam, aldaar achter het Centraal Station langs en dan via het Westerpark en Bos en Lommer naar Garage West van het GVB op de Tooropstraat. Deze variant zou op 31 kilometer uitkomen. Wellicht dat deze route wel in een uur (of korter?) te doen is....
60 km gefietst, totaal met WAW 143 km.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten