dinsdag 13 februari 2007

Wederom pech onderweg

Vorige week ben ik maar 1 keer met de WAW naar Amsterdam geweest. Alleen op maandag. Was eigenlijk van plan om meerdere keren te gaan, maar doordat ik woensdag vrij was en me later in de week wat grieperig voelde is het bij de maandag gebleven. Op zich een doorsnee rit. Op de terugweg het Christoffel Plantijnpad genomen. Dit is een soort fietssnelweg door Amsterdam West. Ik zou graag zien dat de hele stad van dergelijke fietspaden wordt voorzien. Prima asfalt, overzichtelijke kruizingen zonder stoplichten, dus knallen maar. Met een gangetje van 38 km/h rap naar huis.
Helaas duurt het plezier maar even en moet je op een gegeven moment de Schinkel over. Vanaf het sluizencomplex naar Zuid WTC, waar ik mijn normale route weer oppik, blijft het toch weer behelpen op het slechte wegdek. Al met al rijd ik zo ruim twee kilometer om, met nog steeds een paar slechte stukken. Het gemiddelde lag voor mijn doen wel redelijk hoog: 30,2 km/h.
Maandag 5 februari  61,5 km gereden, totaal met WAW 1115 km.   

Nu de griepverschijnselen grotendeels waren verdwenen heb ik vanochtend de WAW weer van stal gehaald. Het was de eerste keer dat ik echt in de regen reed. Ik had natuurlijk wel eens een licht buitje op mijn dak gehad, maar vanochtend regende het voor het eerst serieus. Met de klep slechts enkele centimeters open wordt het dan wel behelpen met het zicht. En zelfs dan krijg je toch nog het nodige spatwater in het gelaat. Je wordt niet drijfnat, maar echt plezierig is het nu ook weer niet. En met natte ogen kijkt het ook weer minder.... Op de heenweg dezelfde route gereden als vorige week terug. Toch wennen een relatief onbekende route in het donker. Ongeveer halverwege onderweg bemerkte ik dat mijn rechter fietsschoen niet goed meer vastzat in de klikpedalen (veertje stuk?). Gelukkig houd de vorm van het pedaal de schoen redelijk op zijn plek en zolang je dan maar tegen de pedalen blijft duwen is er niets aan de hand.  
Tussen de middag heb ik me dwars door Amsterdam verplaatst van Garage West naar Garage Noord van het GVB. Eerst naar het Centraal Station, alwaar ik de eerste de beste pont naar Noord nam. Dit bleek echter de pont naar de Adelaarsweg te zijn. Snel op de kaart gekeken hoe nu te rijden, maar als ze dan het fietspad weer afsluiten waar je overheen wilt, dan schiet dat ook weinig op. Uiteindelijk een hele City tour door Noord gemaakt, waardoor ik in totaal een kleine 14 km heb afgelegd.
Aan het eind van de middag vanuit Noord richting huis. Ik had besloten om eerst langs het Noord-Hollands kanaal de stad uit te rijden en dan boven Noord langs richting de Schellingwouderbrug te rijden. Ik was alleen even vergeten eerst het kanaal over te steken. Gelukkig kwam ik na een kilometer of 5 een pontje over het water tegen, alwaar ik na betaling van maar liefst 25 Eurocent door een zeer geïnteresseerde pontwachter/pontbediende werd overgezet. De route buiten de stad liep gesmeerd. Bij de voorgenoemde brug bleek maar weer eens dat de infrastructuur niet is uitgelegd voor velomobielen. Weer eens een stoplicht dat echt alleen maar op groen gaat als je op het knopje drukt, dat voor mij, die opgesloten zit, niet bereikbaar is. Ik had hier al rekening mee gehouden door mij zodanig op te stellen dat de achteropkomende fietsers wel bij de knop konden komen. Duurde alleen enkele minuten alvorens zij de hint begrepen....
Vervolgens langs het A'dam Rijnkanaal. God wat is dat eerste stuk vanaf de brug slecht. Het kost hier zelfs de nodige moeite om boven de 30 km/h te komen. Wat een gerammel en geschuddel. Ook de rechtervoorrem bleek hier hinder van te hebben, want na korte tijd bleek dat de remwerking rechts nog maar minimaal was. Na enige tijd toch maar even gestopt om te kijken wat de oorzaak was van het ongerief. Het bleek dat de platte moer, waarmee de remhevel op de as van de remtrommel vastzit, was losgelopen. Gelukkig was de moer nog aanwezig, deze komt uiteindelijk tegen de veerpoot aan en kan er daardoor waarschijnlijk nooit helemaal aflopen. De moer bleek maatje 11 te zijn, een maat die natuurlijk net niet in mijn assortiment zat. Voor een baco was net te weinig ruimte, dus uiteindelijk met de hand maar er weer opgedraaid en dan maar hopen dat ie vast genoeg zou blijven zitten. Wel makkelijk dat je het voorwiel in een handomdraai kunt demonteren (slechts 1 M6 inbusbout losdraaien) om er beter bij te kunnen. Uiteindelijk met twee werkende remmen thuisgekomen, waar de boel zowel rechts als links even goed is vastgezet.
vandaag 80 km gereden, totaal met WAW 1195 km gereden.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten