zondag 4 februari 2007

Spoort ie, of spoort ie niet?

Vanochtend was het nagenoeg windstil weer. Ik besloot deze condities te benutten om de sporing eens middels een praktijktest te optimaliseren. Immers de afstand waarover de WAW vanaf een bepaalde snelheid uitrijdt zou een indicatie moeten zijn voor het al dan niet goed sporen van de voorwielen. Je hebt hiervoor echter wel de beschikking nodig over een fatsoenlijk stuk asfalt en windstil weer om variaties in de luchtweerstand te vermijden.
Om  kwart over acht op pad dus naar een vrijliggend fietspad langs het laatste stuk van het Hilversums Kanaal. Deze weg is ruim een kilometer lang en biedt aan beide uiteinden prima mogelijkheden om een “keerrondje” te rijden.
De procedure was als volgt:
- accelereren tot een constante snelheid van 37 km/h
- bij een handige kilometerstand op de teller stoppen met trappen en dan de WAW laten uitrollen
- zodra de snelheid gezakt is tot 10 km/h direct vol in de ankers en kijken hoeveel meters er zijn afgelegd
- WAW keren en vanaf de andere kant dezelfde procedure afwerken en de afstanden daarna middelen.
 Ik had het vermoeden dat de sporing redelijk in orde zou moeten zijn en heb daarom de ongewijzigde sporing steeds als uitgangspunt genomen. De eerste test leverde een afgelegde weg van 460 meter op. Daarna heb ik de volgende veranderingen aangebracht (steeds t.o.v. de uitgangssituatie): eerst spoorstang anderhalve slag ingekort, daarna anderhalve slag uitgedraaid, vervolgens een halve slag uitgedraaid, een halve slag ingedraaid en weer terug naar de beginsituatie (ter verificatie). De resulatenen waren aldus:
- startsituatie = ongewijzigd: 460 meter
- 1 1/2 slag ingedraaid (hierdoor ontstaat uitspoor): 440 meter
- 1 1/2 slag uitgedraaid (hierdoor ontstaat inspoor): 420 meter
- 1/2 slag uitgedraaid (hierdoor ontstaat ietsjes inspoor): 465 meter
- 1/2 slag ingedraaid (hierdoor ontstaat ietsjes uitspoor): 450 meter
- terug naar startsituatie: 460 meter
Uiteindelijk blijk ik bij de 4e test het beste resultaat te hebben gescoord en derhalve heb ik deze sporing opnieuw ingesteld. Daarna de test nog 1 keer herhaald (kan het fietspad ondertussen dromen) en wederom 465 meter.
De conclusie is dus dat de sporing redelijk goed stond. Verder kan geconcludeerd worden dat de WAW op inspoor heftiger reageert dan op uitspoor. Als vanuit het optimum (van 465 meter) de spoorstang 1 slag richting inspoor wordt veranderd dan legt de WAW nog maar 420 meter af. Als er echter één slag uitspoor gegeven wordt dan wordt er nog 450 afgelegd. Met nog een slag erbij wordt er nog steeds 440 meter afgelegd. Liever dus de WAW met iets teveel uitspoor de weg opsturen dan met teveel inspoor.
Na thuiskomst heb ik met mijn uitlijngreedschap gecontroleerd hoe het met de sporing gesteld was. In de optimale situatie blijkt de sporing in onbelaste situatie nagenoeg neutraal te zijn (over een lengte van bijna 1,5 meter ontstaat slechts een uitspoor van enkele milimeters). Dit betekent dat in belaste situatie er met iets inspoor gereden wordt (als ik zelf in de WAW zit levert dit een verandering van bijna 2 cm in de richting inspoor op).
Vervolgens heb ik nog eens gemeten hoe de sporing uitviel met de spoorstanglengte in de uitgangssituatie. In onbelaste toestand neemt het uitspoor dan toe tot iets meer dan 1 centimeter (wederom over een lengte van circa 1,5 meter). Nog steeds is er dan stilstaand belast sprake van ietsjes inspoor. Dit zou betekeken dat tijdens het rijden er een lichte verschuiving in de richting van uitspoor optreedt.
Op basis van de test kan ik nu eindelijk een praktijk onderbouwde richtlijn opstellen voor de afstelling van de sporing. Met gebruikmaking van mijn eigen uitlijngereedschap dient de sporing in onbelaste toestand ergens tussen neutraal en 2 cm uitspoor te worden ingesteld. Vlak bij neutraal ligt het optimum, echter wil ik zekerheid dan is een afstelling van iets meer uitspoor aan te bevelen. Elke halve slag dat de spoorstang wordt in of uitgedraaid verandert de sporing met 1 cm. Veelal zal dit betekenen dat ik dus slechts uit twee spoorstanglengtes kan kiezen.
Ik hoop dat bovenstaande nog enigszins te volgen is (een buitenstaander denkt wellicht dat ik zelf niet helemaal spoor), maar ik heb het idee dat ik nu precies weet hoe ik de WAW in het juiste spoor moet krijgen. Een fijn gevoel voor een control-freak.....  Nu alleen nog zorgen dat ik nu niet weer in het tramspoor verzeild raak!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten