zondag 18 februari 2007

Het sprookje van de Tioga bandjes

Vorig weekend heb ik wat zitten rekenen aan de WAW. Bij een stroomlijnfiets is het zo dat de rolweerstand van de bandjes tot en veel hogere snelheid de grootste te overwinnen weerstand vormen. Pas rond de 40 km/h is de luchtweerstand van de WAW ongeveer gelijk aan een stevige kerel die op een bukker 25 km/h rijdt. Er is dus relatief veel winst te behalen door de rolweerstand te verlagen. Na wat speurwerk op het internet besloot ik vorig weekend tot de aankoop van drie Tioga Comp Pool bandjes (twee om te monteren, 1 reserve). Gisteren kon ik het pakketje ophalen bij het TNT servicepunt. Om de bandjes goed op spanning te kunnen brengen had ik ook een Toppeak Joe Blow Sport fietspomp aangeschaft (wat een naam overigens?!).
Bij het uitpakken van het pakketje viel het me op dat er twee bandjes inzaten met een maximale pressure rating van slechts 4,5 bar. Het derde bandje mag wel harder worden opgepompt, namelijk tot 6,2 bar. Ook uiterlijk verschilden de bandjes en nadat de weegeschaal was geraadpleegd was het absoluut zeker dat er sprake was van twee types. Vreemd genoeg staat op alle drie de bandjes desondanks zowel de aanduiding Competition Pool als Comp Pool vermeld.
Vanochtend heb ik de uitroltest van twee weken geleden herhaald. Eerst met de huidige Schwalbe Marathon 40-406 bandjes. Deze had ik op 4 bar gezet en daarmee kwam ik 415 meter ver (er stond duidelijk meer wind dan twee weken geleden). Daarna deze doorgepompt tot 7 bar (max pressure rating voor dit bandje), waarmee de WAW 470 meter uitrolde (van 37 km/h tot 10 km/h). Vervolgens huiswaarts om daar op het gemak de Tioga's te monteren.  Na het opnieuw uitrollen (ik kwam bij een druk van 5,5 bar op 1505 mm), was het tijd de Tioga te laten spreken (na ze eerst op 4 bar te hebben gezet).
Onderweg naar de test-site voelde ik hem al aankomen; verkeerd bestede centjes.... De eerste test bevestigde mijn bange vermoeden. Slechts 370 meter rolde de WAW uit. In de hoop dat een hoge druk een spectaculaire verbetering zou geven van de rolweerstand, pompte ik de Tioga's naar een hoogst illegale 6,5 bar (2 bar boven de rating). Het sprookje viel nu definitief in duigen; slechts 405 meter. Nog minder ver dan de Marathons op 4 bar! Niet te geloven. Of de Marathons hebben een veel lagere rolweerstand dan gedacht, of de Tioga's zijn minder snel dan geroepen wordt. Wellicht dat dit laatste het geval is en dat mogelijk de Tioga's met de lage rating veel minder snel zijn dan de oude Tioga's? 
Hoe dan ook, ik heb snel de Marathons weer uit de grijze kliko gehaald om deze weer in genade aan te nemen en een tweede leven te bezorgen. Ze staan nu op 7 bar (daar waar ik voorheen denk ik rond de 5 bar zat) en ik ben benieuwd wat mijn ervaringen zullen zijn de komende tijd.
P.S. Donderdag ook nog geforenst. Onderweg kreeg ik last van mijn linkerenkel en knie. Ik vermoed dat ik onbewust dit been nu wat overbelast doordat het rechter klikpedaal niet meer werkt. Dit laatste bleek veroorzaakt te worden doordat de Look plaatjes onder mijn schoenen finaal waren opgesleten (niet gek realiseerde ik me later; pas 15 jaar oud). Ondertussen nieuwe plaatjes gekocht en de boel zit weer stevig vast.
Donderdag 15 februari 59 km gereden, vandaag 19 km getest, totaal met WAW 1273 km gereden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten