woensdag 13 juni 2007

Nieuwe topsnelheid: 72 km/h

Sinds Cycle Vision heb ik weinig meer gefietst, vandaar dat er hier ook geen berichten meer zijn verschenen. Door omstandigheden is het drie weken lang niet mogelijk om met de WAW naar het werk te gaan en moet ik het dus hebben van recreatieve ritjes in plaats van het forenzen. Volgende week is die periode voorbij en verwacht ik weer meer kilometers te gaan rijden.
Afgelopen zondag heb ik in de benauwde warmte een intervaltraining gedaan. Het schijnt zo te zijn dat er een aantoonbare relatie bestaat tussen het maximale vermogen dat je tijdens het fietsen kunt leveren en de prestaties die je kunt leveren in een tijdrit. Zo is uit onderzoek gebleken dat als je je piekvermogen traint d.m.v. korte sprintintervalen (30 seconden) dat dan je basissnelheid tijdens langdurige inspanningen op een hoger nivo komt te liggen. Ik ga me dus maar een week of wat bezighouden met dergelijke intervaltrainingen.
Zondag heb ik drie sprintjes getrokken met steeds daartussenin 4,5 minuut herstel. De eerste twee sprintjes gingen tot 55 km/h. Bij de derde kwam ik tot slechts 53 km/h. Toch wel zwaar, maar ik hoop dat door het vaker te gaan doen er toch een soort gewenning gaat optreden.
Gisteravond besloot ik ook nog even een blokje om te gaan. Het plan was om lekker rustig een rondje door de Flevopolder te gaan rijden. De hartslag heb ik zo rond de 145 bpm gehouden en het gemiddelde van het rondje kwam uit op 32,1 km/h. Slechts op een plek kon ik het niet opbrengen de handrem erop te houden en dat was bij het de polder inrijden vanaf de Stichtse Brug bij Huizen. Toch eens kijken of de topsnelheid scherper gesteld kon worden. Nu het antwoord is JA!. Liefst 9 km/h harder dan mijn oude record dat toch al op een niet lullige 63 km/h stond. Tja, 72 km/h in je fietsje, dat is toch wel een superkick!
Zondag (10 juni) 33 km gefietst, dinsdag (12 juni) 57 km gefietst. Totaal met WAW 3913 km gereden.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten