zaterdag 24 april 2010

WAW022 Nieuwe stijl......

Eindelijk is WAW022 nieuwe stijl helemaal af. Vanmiddag heb ik de laatste stikkers op de fiets geplakt en het resultaat mag er zijn. Na de crash medio november heb ik niet heel veel meer met de WAW gefietst. Begin december begon een periode van kwakkelen met de gezondheid, waardoor er van fietsen niet veel meer kwam. De Kerstvakantie heb ik vervolgens aangegrepen om de WAW eens grondig aan te pakken.
De neus en staart werden gedemonteerd en op het achterwiel verdween de WAW twee trappen omhoog op, om op de zolderverdieping te eindigen.



 





De belangrijkste werkzaamheden bestonden uit het volledig vervangen van de elektrische installatie, het constructief herstellen van de zijwandschade en het vernieuwen van de stuurinrichting. Op 11 december ben ik naar Fietser.be in Gent afgereisd om voor die laatste twee zaken de benodigdheden en het broodnodige advies in te winnen. Zoals vanouds werden we hartelijk door Dries en zijn medewerkers ontvangen en hebben we prettig kunnen filosoferen over mogelijke verbeteringen aan de WAW. Dries liet mij een extra kettingafscherming zien die naast het achterwiel geplaatst kan worden. Voorts toonde hij een kettingscherm dat maakt dat je nu ook met je goede kleren kunt fietsen. Beide items waren snel besteld en afgesproken werd dat Dries ze mee zou brengen naar de Oliebollentocht eind december.




Voorafgaand aan de Oliebollentocht is, zoals gezegd, de elektriche installatie onder handen genomen. Aan de achterlichten, die ook al als knipperlichten functioneerden, is een remlichtfunctie toegevoegd. Bij het bedienen van de rem gaan de beide ledstrips op volle sterkte branden, in normaal achterlicht bedrijf branden ze gedimd (met een stroomverbruik van slechts 40 mA). De schakelelektronica is compleet verniewd en in een soort broodtrommeltje ondergebracht onder het zitje. De schakelaars op de stuurhendel zijn allemaal vernieuwd, alsmede alle bekabeling en de voorste knipperlichten (nu 3W leds). Feitelijk is daarmee de gehele installatie nu door mijzelf uitgedacht en ingebouwd, dus mochten er in de toekomst onverhoopt problemen optreden dan kan ik ze zelf ook oplossen.
De focus lag op het zo veel mogelijk reduceren van het stroomverbruik. De oude lichtinstallatie (voor 2 luxeon LED's en achter 2 LED strips) consumeerde zo'n 800 mA. Hiervan werd 150 mA door de op volle sterkte brandende LED strips verbruikt, terwijl het restant door de luxeons werd verbruikt. De huidige voorlampen zijn Q5 powerleds in een standaard zaklampbehuizing afkomstig van Dealextreme in Hongkong. De lampjes zijn spotgoedkoop (10 Euro per stuk) en geven veel meer licht dan de Luxeons. Ik heb ze traploos dimbaar gemaakt, middels een potmeter, en zelfs in de laagste stand kun je er goed mee zien. In de hoogste stand wordt het licht bijna intimiderend. Toeteren is niet meer nodig, voorgangers merken nu aan het lichtschijnsel dat je ze gaat inhalen. In de laagste stand is het stroomverbruik slechts 110 mA. Tezamen met de gedimde LED strips zit je dan maar op 150 mA. Met een accu van 7200mAh kun je dus wel eventjes vooruit. Met de koplampen op de maximale stand is het stroomverbruik ongeveer vergelijkbaar met de oude situatie (rond 800 mA), echter de ervaring leert dat die stand eigenlijk nauwelijks nodig is.
Het hele setje (koplampen, achterlichten, knipperlichten voor, knipperlichten op de spiegels en de schakelelektronica) kost “slechts“ rond de 120 Euro aan materiaal. Met de nodige uurtjes (in)bouwtijd heb je dan een perfect werkende verlichting waarmee je zelf optimaal kunt zien, maar waarmee je daarnaast ook je medeweggebruikers van dienst bent (knipperlicht op 3 plaatsen en remlicht). Ik heb er tijdens de oliebollentocht diverse lovende commentaren op gekregen en binnenkort zal ik op in de zelfbouwhoek van ligfiets.net het hele setje verder uit de doeken doen.
Ook de stuurinrichting is aangepakt. De orginele parallelbesturing met ongedeelde stuurstang had als grootste nadeel dat er bij het inveren van de voorwielen toespoor ontstond. Over het stuurgedrag heb ik nooit te klagen gehad, ondanks dat het oude stuursysteem geen Ackermann compensatie kende. Het nieuwe stuursysteem heeft dat allemaal wel en door wat te spelen met de geometrie van de diverse onderdelen heb ik bovendien de (toch al vrij kleine) draaicikel nog verder kunnen verkleinen. Voor het uitlijnen heb ik twee laserwaterpassen verbouwd en er is nu dus sprake van een “laser“ uitgelijnde WAW.
Voor de -overigens zeer geslaagde- Oliebollentocht is de WAW even van zolder gehaald om er daarna weer terug te keren voor het herstellen van de zijwand. Er zat een soort barst in het laminaat waardoor de sterkte uit de zijwand weg was. Ik heb daarom aan de binnenkant een extra laag kevlar doek ingelamineerd en tevens nog wat andere beschadigde plekjes aangepakt. Onder andere de kap waarin wat scheuren zaten, doordat ik die een tweetal keren van de fiets heb laten waaien en de staart (tak tussen wiel en staartdeel). Het lamineren verliep perfect en aldus was er een prima basis gelegd voor het verdere schadeherstel.


Om mijn werk waren de mannen van de Schadeafdeling te porren om de WAW van buiten weer helemaal strak te maken. Echter door ziekte van de betrokkenen liep e.e.a. niet zo snel als gehoopt. Aan de ander kant voelde ik mijzelf nog steeds niet top en hield ook het weer niet over (hoeveel sneeuwdagen hebben we wel niet gehad?). Uiteindelijk was de fiets begin maart weer strak gemaakt en compleet in de huiskleur van mijn werkgever gespoten: verkeersblauw RAL 5017. Oorspronkelijk was het de bedoeling de fiets in de huisstijl van mijn werkgever om te toveren, echter daar werd later vanaf gezien. Dat maakte de weg vrij voor een volledig vrij ontwerp van bestickering. Onderstaand het eindresultaat, dat er, al zeg ik het zelf, mag wezen.....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten