maandag 4 mei 2009

WAW over de afsluitdijk

Een lang gekoesterde wens is ten uitvoer gebracht. De WAW is de Afsluitdijk over geweest. Voor de meivakantie hadden we voor een week een huisje in Makkum geboekt. Dit plaatsje ligt in Friesland, een kilometer of vijf onder de kop van de afluitdijk aan het IJsselmeer. Op vrijdag 24 april ben ik om 12:15 van huis vertrokken voor de rit naar Makkum. Vooraf had ik via Google Earth de hele route uitgestippeld en naar mijn PDA gedownload. Keurig netjes kreeg ik steeds op tijd informatie over welke richting ik uit moest sturen. Na 102 km fietsen door Noord-Holland, onder een stralende zon en met de wind in de rug, werd de afsluitdijk bereikt. Wat tijdens het rijden op de dijk jammer is, is dat de Waddenzee niet zichtbaar is. Alleen bij het momument is deze zichtbaar. Het was daar trouwens erg druk en tijdens een korte stop aldaar werd de WAW uitgebreid bewonderd. Op het fietspad was het overigens erg rustig. Ik ben slechts 1 brommertje tegengekomen. Uiteindelijk bereikte ik om 17:30 uur ons huisje in Makkum. In totaal 141 kilometer in 5 uur en een kwartier. In totaal had ik 45 minuten stilgestaan/gepauzeerd, wat betekent dat het “bewogen” gemiddelde rond de 31,5 km/h lag. Hiervoor moet je op de doorgaande stukken vrijwel continu zo rond de 35 km per uur fietsen. Op een wat pijnlijk achterwerk na is deze rit me prima bevallen. Zeker voor herhaling vatbaar, want het geeft best voldoening om zo'n eind weg te trappen.
Precies een week later, op vrijdag 1 mei, was het tijd voor de terugreis. Om 8:45 vertrokken voor de eerste 30 kilometer naar Stavoren. Aldaar met de boot over naar Enkhuizen (10:05-11:40). Vanaf Enkhuizen de dijk over naar Lelystad en dan langs het Veluwemeer naar Almere. Wederom prachtig fietsweer!! Op de dijk aan de Enkhuizense kant hingen complete wolken met mugjes. Gelukkig biedt de velomobiel, zeker met mijn cockpit ruitje, behoorlijk wat bescherming tegen die beestjes. Na in totaal 109 km fietsen was ik, samen met enkele honderden meegereisde -deels dode- mugjes, rond 14:00 uur weer thuis. Een gemiddelde “bewogen“ snelheid van dit keer bijna 33,5 km/h. Waanzinnig hoe snel je zoveel kilometers kunt wegtrappen in een velomobiel.
De totaalstand van de WAW staat nu op bijna 15.500 km. En de paneeltjes hebben tot nu toe ons electriciteitsverbruik ruim gedekt. Er is al bijna 700 kWh aan schone electriciteit geproduceerd en we zijn nog niet eens twee maanden onderweg....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten