dinsdag 21 augustus 2007

5000 km grens gepasseerd en nieuw record woon-werk

Wederom lange tijd geen bericht op deze blog. Gelukkig betekent dat geenszins dat er niet meer met de WAW gefietst wordt. Niets is minder waar; na de wat magere zomermaanden juni en juli met resp. 344 en 275 kilometer, belooft augustus echter weer een topproductie op te leveren. De teller staat inmiddels op net geen 700 kilometer.
Vanochtend heb ik tijdens mijn woon-werk rit weer een mijlpaal (of moet ik zeggen: kilometerpaal) bereikt: ik heb ondertussen met de WAW 5000 kilometer afgelegd.
Een tweede mijlpaal bereikte ik vanmiddag op de terugweg. De gemiddelde snelheid over het traject naar huis van 29,3 kilometer bedroeg 33,3 km/h. De afstand werd daarmee binnen de 53 minuten afgeraffeld. Op zich was het niet de bedoeling om er zo'n snelle rit van te maken, echter na een kilometer of 5 dook er een zeer goed getrainde racefietser op. Dit heerschap was in de stad lastig bij te houden (de racefiets is toch beter geschikt voor het gooi en smijtwerk in de stad). Ik heb hem een tijdje gevolgd, waarbij mijn snelheid duidelijk hoger lag dan normaal in de stad. Bij de Rai reed ik de man die me ondertussen in de smiezen had gekregen voorbij met een gangetje van ruim boven de 45 km/h.
Bij de brug over de Amstel was hij echter in het voordeel (lager gewicht) en hij spurtte dan ook weg in een poging mij te lossen. Aan de ander kant van de brug hing ik echter alweer in zijn wiel (daar was ik in het voordeel met mijn gewicht en stroomlijn). In de bocht na het fietspad moet ik echter veel meer vaart minderen, omdat de bocht door mijn lage zit erg onoverzichtelijk is.Weer probeerde hij mij los te rijden waarbij zijn snelheid opnieuw opliep tot boven de 40 per uur. Gelukkig kan ik in de WAW best een tijdje lang een snelheid van boven de 45 km/h volhouden en dus snelde ik hem na een paar honderd meter alweer voorbij. Bij het viaduct over de A2 scheidden vervolgens onze wegen en kon ik het iets rustiger aan gaan doen.
Het gemiddelde was ondertussen echter dusdanig hoog dat het interessant werd om het tempo er wat in te blijven houden. Hiermee werd ik een handje geholpen toen ik in Weesp arriveerde. Bij een stoplicht trof ik daar een Alleweder en wederom een wielrenner die er zin in bleek te hebben. De alleweder trok pittig door en al snel reed een mooi treintje van een alleweder, een wielrenner en mijn persoontje. Met snelheden van net boven de 40 km/h ging het langs de provinciale weg. Wederom een goed getrainde wielrenner dus.
Na een kilometertje vond ik het tijd om er langs te gaan. Best spannend om op een relatief smal fietspad een andere velomobiel in te halen met ruim 40 op de klok. In het voorbijgaan groette ik mijn medevelomobilist en reed ik hem voorzichtig voorbij. Daarna het gas erop tot 47 km/h en kijken of er gevolgd werd. Tot mijn genoegen werden de beide heerschappen steeds kleiner in mijn spiegeltjes. Goed voor mijn moraal en goed voor het gemiddelde..... 
Trouwens, naast het ontvangen van de verbaasde blikken van medeweggebruikers blijft ook het stukrijden van wielrenners een zeer geliefde bezigheid in de WAW. Afgelopen weekend reed ik bij Soestdijk langs een groepje van 6 wielrenners die natuurlijk aanpikten toen ik ze met 36 per uur voorbijreed. Het leukst is het om vervolgens heel langzaam steeds 1 kilometertje per uur harder te gaan rijden om zo uit te testen tot hoever ze het volhouden. Bij 44 km/h zag ik ze in mijn spiegeltje afhaken. Om het moraal van de jongens dan echt te knakken gooi ik er pas dan nog een schepje bovenop (in dit geval tot 48 km/h) om het gat heel snel groot te maken. Je ziet ze dan dubbel zo snel klein worden; 1 keer in je spiegeltje en 1 keer omdat ze zich dan opeens heel klein voelen worden..... Heerlijk!!! 
Vandaag (21 augustus) 59 kilometer gefietst. Totaal met WAW 5045 kilometer gereden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten