maandag 14 april 2008

10.000 kilometer met een knal

Eindelijk was het zover: de 10.000 km grens zou bereikt worden. Gisteren gekeken hoe het met de totaalstand stond en geconcludeerd dat precies in de laatste kilometer van mijn woon-werk ritje terug naar huis de 10.000 km volgemaakt zou worden.
Mijn fiets besloot het feest mee te vieren, maar was hier net iets te vroeg mee; een kilometer of vier voor huis hoorde ik een lichte knal, gevolgd door een hard gesis. Vervolgens begon de WAW naar rechts te trekken en raakte de gang er uit. Band plat.
Na een veilig plekje te hebben gezocht het rechtervoorwiel gedemonteerd en op zoek naar de oorzaak. De Schwalbe Racer bleek de geest te hebben gegeven; op een gedeelte van het loopvlak bleek de rubbertoplaag volledig versleten te zijn, en dan blijkt dat de onderliggende structuur (canvas?) niet echt sljtvast is. Tja, en dan te bedenken dat er afgelopen donderdag nog niet veel aan de hand leek te zijn; ik had toen het wieltje gedemonteerd om de spaken wat na te spannen. Bij die gelegenheid had ik zoiets van “het kan nog wel even”. 120 km later was het dus gebeurd met het bandje, dat precies 4000 kilometer dienst heeft gedaan.
Gelukkig ben ik op dit soort voorvallen voorbereid en na het plaatsen van een nieuwe binnenband en buitenband (Stelvio vouwbandje) kon ik na een minuut of tien mijn weg weer vervolgen om de 10.000 kilometer alsnog vol te maken. Na thuiskomst heb ik zowel rechts als linksvoor een Primo Comet bandje met kevlar brekerlaag gemonteerd. Met de Kevlar loze variant heb ik goede ervaringen gehad. Ben benieuwd wat deze gaan doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten