zaterdag 28 juni 2008

Lekker bezig

De vakantie is voor ons gezinnetje ondertussen aangebroken. Dit betekent dat de WAW ook zijn broodnodige rust gaat krijgen. Niet als het aan mij ligt, maar van “moeders” dient de fiets thuis te blijven. Ikzelf had 'em wel mee willen nemen op vakantie (we blijven in Nederland), maar Kollum in het Noorden van Friesland is wel erg ver fietsen....
Op zich kan wat rust geen kwaad want de WAW heeft behoorlijk wat kilometers afgelegd de laatste tijd. Liefst 21x op rij ben ik met de velomobiel naar het werk geweest. De laatste keer dat de Prius Amsterdam West heeft gezien is ergens halverwege mei geweest. 1240 km woon-werk aan een stuk dus, waarvan circa 890 km in juni. Al met al in 2 maanden tijd slechts 3 keer met de auto naar het werk geweest (alledrie de keren in mei). Lekker bezig dus.....
Nu eerst maar op vakantie. Na de vakantie aan de slag met het verder verduurzamen van onze huishouding. Er is nu met de velomobiel en de Prius een fikse reductie tot stand gebracht van het energieverbruik dat met Vervoer te maken heeft (met als bij de meeste andere gezinnen ging daarin ook bij ons circa de helft van ons directe energieverbruik zitten; dus net zoveel als gas en electra samen!). De grootste winst is hiermee dus al binnen. Tijd dus om ook op de kleintjes te gaan letten.
In 2006 is de ketel door een HR exemplaar vervangen en nu is het dan tijd om op het gebied van electricteit te gaan scoren. Het waterbed is onlangs de deur uitgedaan, net als diverse dagelijks brandende GU10 halogeenlampen (deels vervangen door Megamann dimbare spaarlampen en deels door Powerled spots). Tevens is de ventilator van het ventrale ventilatiesysteem vervangen door een energiezuinig exemplaar (Itho eco-fan).
De volgende stap is het installeren van zonnepanelen. Als het goed is ontvangen we een dezer dagen bericht van Senter Novem dat onze subsidieaanvraag is gehonoreerd. Dat zal het startsein zijn om het in de regelgeving gemaximaliseerde vermogen van 3500 Wpiek op het dak te gooien. Zouden we op jaarbasis ongeveer 3000 kWh schone energie mee moeten gaan produceren. Een forse investering (een kleine 20.000 Euries), maar in tegenstelling tot een auto gaat deze investering zich vanaf dag 1 terugbetalen. Met de subsidieregeling is het spul gegarandeerd na een kleine 15 jaar terugverdiend en vanaf dat moment gaat de installatie zelfs geld opleveren in de vorm van een forse besparing op de jaarlijkse energierekening (die tegen die tijd waarschijnlijk tot onvoorstelbare hoogte gestegen zal zijn....).
Als laatste dan nog een zonneboiler (komt geloof ik ook weer subsidie voor) en dan kunnen we met recht zeggen dat we lekker bezig zijn.
Totaal met WAW 11715 km gereden.

zaterdag 14 juni 2008

Nieuwe recordtijd

Er is al weer aardig wat tijd verstreken sinds de laatste Post. Ik merk echter dat mijn blog maar zeer weinig gelezen wordt en dat motiveert niet echt om regelmatig een nieuw stukje te schrijven. Maar aangezien ik het voor mezelf ook als een soort naslagwerk gebruik, is het tijd om weer wat ervaringen op te schrijven. 
Na de klapband vlak voor de 10.000 km heb ik voor Primo Comet kevlar bandjes gemonteerd. Volgens mij zijn die bandjes redelijk snel, maar dan moet je ze wel goed op druk houden. Na een paar ritjes had ik echter al mijn eerste lekke band te pakken. Gelukkig bleek dit niet aan het bandje zelf te liggen. De oorzaak was gelegen in het velglint... De wieltjes zijn uitgevoerd met een plaklint dat na verloop van tijd dusdanig uitgehard bleek te zijn dat een opstaand puntje in de binnenband een minuscuul gaatje had veroorzaakt. Velglinten dus maar vervangen door de vertrouwde rubberen exemplaren.  
Verder beginnen de spaken in het BionX wiel wederom weer op te spelen. De nieuwe spaken breken nu niet aan de naafkant, maar aan de velgkant. Het spaakpatroon is (noogedwongen) zodanig ongunstig dat de spaken geknikt in de spaaknippel geschroefd zitten. Drie spaken hebben ondertussen de geest gegeven en ik ben bang dat het daarbij niet gaat blijven. Ik heb ze steeds direct na constatering vervangen echter ik had maar twee nieuwe reservespaken en ben nu dus noodgedwongen ook weer oude spaken aan het monteren.
Al met al maakt dit dat ik op termijn gedwongen zal worden om weer een ander achterwiel te gaan monteren. Mogelijk dat ik dan een Nuvinci naaf ga overwegen. Dat lijkt me wel wat. Enige twijfel die ik heb is hoe het gesteld is met het rendement van zo´n naaf. Ik hoop dat hier binnenkort eens door iemand onderzoek naar gedaan wordt.
Verder is er nog nieuws te melden over de claxon. Ik maakte altijd gebruik van een bromfiets claxon, echter daar werd vaak niet erg op gereageerd. Te vaak werd het geluid niet gehoord of wel gehoord maar voor kenisgeving aangenomen, met als resultaat dat men (denk ik) vaak toch schrok op het moment dat ik langszij kwam.
Sinds twee weken rijd ik nu rond met een sirene van een bromfietsalarm. Dit ding geeft een enorm hard en schel geluid. Resultaat is dat men nu wel achterom kijkt om te zien waar dat geluid vandaan komt. Perfect, want ik kan zien dat ik ben gezien en men schrikt nu zeker niet meer. Wel is het zaak om op enige afstand te claxonneren, want anders loopt men alsnog een rolberoerte op.  
De teller staat ondertussen op 11300 km. Al ruim drie weken geen fileleed meer meegemaakt, omdat ik elke dag met de WAW naar het werk ben gegaan. Wellicht door de vele kilometers die ik hierdoor maak is de fietsconditie momenteel prima. Dat betaalt zich ondermeer uit in hoge gemiddeldes. De ochtendritjes gaan nu vrijwel zonder uitzondering binnen het uur (tussen 30 en 31 km/h gemiddeld) en de terugweg vraagt meestal maar 55 minuten (32 km/h gem.).
Afgelopen donderdagmiddag zat het in de stad lekker mee; veel stoplichten op groen, waardoor ik de vaart er lekker in kon houden. Verder was het door het mindere weer een stuk rustiger dan de afgelopen weken. Resultaat hiervan was dat ik aan de rand van de stad (A10 viaduct over de Amstel) een gemiddelde van 30 op de klok had staan. Meestal gaan die eerste 8 kilometer met een gemiddelde van 27 per uur. Daar de wind ook nog eens schuin in de rug stond was het een uitgelezen mogelijkheid om een goede eindtijd te scoren.
Dus het gas erop en gaan met die banaan. Op de doorgaande stukken vrijwel continu 40 km/h of net daar boven. Het eindresultaat mocht er zijn. De 29560 meter werden afgelegd in 50 minuten en 42 seconden. Een gemiddelde snelheid van net geen 35 km/h. Het vorige record stond op ruim 53 minuten. Al met al moet de rit te doen zijn in minder dan 50 minuten, echter dan betekent het wel dat je je longen uit je lijf moet rijden en risico's moet gaan nemen om overla de snelheid erin te blijven houden.
Gisteren heb ik het terug voor mijn doen heel erg rustig aan gedaan (hartslag gemiddeld op 120) en dan nog ben ik in een kleine 56 minuten thuis. Zo zie je maar dat het met fietsen net zo is als met auto's, het kost onevenredig veel extra inspanning om net dat kleine beetje tijdwinst te boeken.
Totaal met WAW gereden: 11300 kilometer.