zondag 18 november 2007

Twee keer hybride

2 X HYBRIDE
Posted on Sunday, November 18, 2007 9:19 PM
De laatste tijd fiets ik zoveel met de WAW naar het werk dat de “hoofdauto” van het gezin, een Peugeot 406 Break HDI uit '99 meer stilstaat dan rijdt. Zelfs met dat gevolg dat de accu (die schijnbaar al niet zo best meer was) er na drie weken volledige stilstand de brui aan gaf, maar dat terzijde.
Tijd dus om het autobezit eens te heroverwegen. Wellicht zouden terug kunnen naar slechts 1 auto: beide oude beestjes afstoten en dan 1 nieuwe of jong gebruikte auto terugkopen. We zijn ons dus gaan oriënteren en daarbij kwam ook de Toyota Prius in beeld. Om kort te gaan: halverwege oktober hebben we er één gekocht. Helaas een levertijd van enkele maanden, dus pas begin volgend jaar gaat het feest beginnen.
Dit alles stimuleerde weer om ook de andere hybride weer van stal te halen: de BionX moest maar weer eens gaan werken. In mei had ik het wiel gedemonteerd, omdat er een aantal spaken waren gebroken. Helaas bleek het een hele toer om ergens de juiste maat spaken vandaan te halen. Uiteindelijk heb ik via een Canadese fietsenwinkel een setje van 36 spaken kunnen bemachtigen. Het bleken uiteindelijk gewoon Sapim spaken te zijn, die notabene in België schijnen te worden geproduceerd. Stel je voor: eerst worden ze van België naar Vancouver verscheept, om dan uiteindelijk per vliegtuig terug te keren naar buurland Nederland.....
Vorige week het wieltje overgespaakt en bij de fietsenmaker langs gebracht om netjes op spanning te laten brengen. Gisteren opgehaald en vandaag het hele spulletje weer in de WAW gemonteerd. Wat een genot weer om fluitend vanuit stilstand naar 30 km te acceleren. De laatste tijd begon ik me steeds meer te ergeren aan de infrastructuur (gaten, kuilen drempels, bruggen, scherpe bochten, etc, etc) die je steeds dwingt af te remmen. Met je gewone fiets kun je je tempo gewoon aanhouden maar met de WAW moet je steeds opnieuw vanaf zo'n 20 per uur weer optrekken tot kruissnelheid (35-40 km per uur).
Van de week behoort dit gelukkig weer tot het verleden en wordt het dus weer genieten van stoplichtsprints!! En dan maar wachten totdat ook die tweede hybride in gebruik genomen kan worden. Kan haast niet wachten.

WAW met satellietnavigatie

Sinds eind oktober ben ik in het bezit van een PDA/GSM waarin een geïntegreerde GPS ontvanger is opgenomen. Het betreft de Mio A501. Een mooi handzaam alles in 1 apparaat, dat klein genoeg is om gewoon in je broekzak mee te nemen. De Mio is standaard voorzien van navigatie software van Mio zelf. Voor de auto voldoet dit prima.
Voor in de fiets heb ik een apart stukje software aangeschaft, te weten GPS Tuner. Hiermee kan ik de gereden routes loggen en naderhand terugkijken op bijvoorbeeld Google Earth. Ook kun je van te voren routes uitstippelen en de PDA dan gebruiken als navigatietool.


In de auto wordt de Mio met een zuignap op de voorruit vastgezet. Deze zelfde zuignap gebruik ik ook in de WAW. Ik heb de bodem uit een klein verfblikje geknipt om dit te kunnen gebruiken als montageoppervlak voor de zuignap. Het verfblikbodempje heb ik met siliconenkit “verlijmd“ aan de binnenzijde van de WAW body. Werkt allemaal perfect, ook omdat een volledig gevulde batterij van de PDA het een uur of wat kan volhouden.
Best een grappig gezicht de WAW cockpit: links de control-unit van de BionX, daarnaast de fietscomputer, in het midden een display voor temperatuur en accuspanning en dan rechts de Mio PDA. Je zou bijna vergeten dat we nog gewoon te maken hebben met een fiets.....

Een jaar lang WAWWWWWWWWWWWWWW

De WAW is vandaag precies 1 jaar in mijn bezit. In deze tijd heb ik (gedurende ongeveer 870.000 seconden) meer dan 7250 kilometers in het apparaat weggetrapt. Volgens  mij heb ik daarmee meer kilometers met de WAW afgelegd dan in dezelfde periode met de auto. Ik heb circa 5350 woon-werk kilometers met de WAW gereden en een kleine 2000 kilometer recreatief gefietst.
Al met al komt het er op neer dat ik zo'n 90 keer met de WAW op en neer naar het werk ben gefietst. Dit is ongeveer de helft van het aantal werkdagen (veel ATV dagen en vanaf april vierdaagse werkweek i.v.m. ouderschapsverlof). Met name in de maanden augustus, september en oktober heb ik zeer veel woon-werkritjes met de WAW afgelegd. Met een paar maanden moet de grens van 10.000 kilometer in zicht gaan komen.

Maandtotalen sept en okt 2007: 717 en 822 kilometer

MAANDTOTAAL SEPTEMBER 2007: 717 KILOMETER
Posted on Sunday, November 18, 2007 7:58 PM
Het kilometeraantal van augustus heb ik in september niet kunnen realiseren. Met name door wat minder recreatief te fietsen kwam het maandtotaal uit op 717 km. Nog lang niet gek, wetende dat dit dus voornamelijk middels woon-werk ritjes (11 stuks) bij elkaar is getrapt.
Aan het eind van de maand heb ik een paar dagen niet kunnen fietsen met de WAW, omdat er een probleem met het crankstel was opgetreden. De Shimano trapas bleek niet goed meer vastgeschroefd te zitten in de trapashouder. De laatste tijd was het mij wel opgevallen dat er ergens speling aanwezig moest zijn, maar ik kon niet goed duiden waar het precies aan lag. Echter nu begon ik eens in de zoveel tijd ook een harde tik te horen (en te voelen).
Derhalve het zekere voor het onzekere genomen en de neus van de WAW gedemonteerd om te bekijken wat er nu precies aan de hand was. De shimano cassette heeft waarschijnlijk een flink tijdje al niet goed vastgezeten, want het fijne draad waarmee deze vastgeschroefd zit was “platgeslagen”. Het draad pakte nog wel, maar op het eind draaide de boel dol. Uiteindelijk heb ik besloten de boel met Loctite 270 weer in elkaar te lijmen. Dit lijkt vooralsnog afdoende te werken. Alleen zal ik de trapas waarschijnlijk nooit meer fatsoenlijk kunnen uitbouwen, want volgens mij zit ie nu echt vast.  
Al met al staat aan het eind van de maand de totaalteller op ruim 6000 kilometer.

MAANDTOTAAL OKTOBER 2007: 822 KILOMETER
Wederom weinig recreatief gefietst, of zeg maar liever, helemaal niet. Alle kilometers van deze maand zijn dus woon-werk kilometers. In totaal 14 x met de fiets naar Amsterdam op en neer geweest. Aan het eind van de maand staat de totaalteller hiermee op een kleine 6900 kilometer.