zaterdag 27 januari 2007

Binnen het uur!!

Afgelopen zondag heb ik de claxon, die op de WAW aanwezig was toen ik hem kocht, vervangen door een bromfietsclaxon. De nieuwe klinkt wat voller en ik hoop dat men daar beter op reageert. Verder heb ik de sporing nog wat nagesteld, nadat ik eerst het uitlijn hulpgereedschap wat had verbeterd. Aan het einde van de middag ws het tijd voor een testritje.
WOW, dat ging hard. Ik heb even flink tegen de pedalen geduwd en het resultaat was er ook naar. Een rondje van 15 kilometer met een gemiddelde van 34 km/h. Als ik de eerste en laatste kilometer buiten beschouwing laat, dan komt het gemiddelde over deze 13 kilometer zelfs op 36,5 km/h uit. Niet gek!
Gedurende de werkweek ben ik op maandag en vrijdag met de WAW naar het werk geweest. Eigenlijk was ik van plan om ook op woensdag met de velo te gaan, echter op maandag bemerkte ik wat haperingen in het boordspanningsnet. Af en toe viel de spanning even heel kort weg. Op dinsdagavond ontdekte ik dat e.e.a. te wijten was aan een slecht contact in de aansluitstekker van de accu. Deze wordt bijna na elke rit losgenomen en dat betaalt zich nu uit. Pas donderdag had ik tijd de connector te vervangen door een nieuw exemplaar.
Vrijdagochtend heb ik het weer redelijk rustig aan gedaan en kwam dan ook lekker fris aan op het werk. 's Ochtends was het net onder nul toen ik vertrok en ik was benieuwd hoe rijden in de kou zou bevallen. Nou, binnen no time is het binnen lekker op temperatuur en al snel kan de jas uit. Een enkel shirtje met lange mouwen volstaat dan gewoon. Het vizier had ik lekker ver dichtgeklapt, waardoor ik de wind niet recht in het gezicht kreeg. Op mijn gewone fiets heb ik altijd last van de rijwind en loop ik vaak na aankomst nog een paar uur met rode ogen rond. 
Tja dan is het rijden in de WAW toch wel een heerlijkheid. Maar ja wat wil je ook: je zit lekker comfortabel (warm en droog), de snelheid is verslavend en je hebt overal bekijks....... Eind december heb ik even afgevraagd of dit het nu was (moest nog at wennen), maar ondertussen raak ik er steeds meer van overtuigd dat de aanschaf van de WAW een hele goede stap is geweest.
's Middags ging het flink wat rapper dan in de ochtend. Wellicht dat door de iets hogere buitentemperatuur en het rijden bij daglicht de snelheid wat hoger komt te liggen. Hoe dan ook; ik was nu binnen een uur thuis. De netto rijtijd over de 29,45 km bedroeg 59 minuten en 20 seconden. En dat zonder dat ik me het snot voor de ogen hoefde te rijden. Voor aanschaf van de WAW had ik op een tijd onder het uur gehoopt en ik ben blij dat dit ook realiseerbaar blijkt. En dan te bedenken dat er wellicht nog meer in het vat zit (heb het idee dat ik nog steeds aan snelheid aan het winnen ben). Trouwens vrijdag ook de hoogste topsnelheid tot nu toe op de klok gehad, exact 50 km/h.
Zondag 15 km, maandag 59 km en vrijdag 60 gereden. Totaal met WAW 904 km.

zaterdag 20 januari 2007

Het begint te wennen

Afgelopen week ben ik zowel op de maandag als de vrijdag met de WAW op en neer geweest naar het werk. Met name 's ochtends probeer ik het redelijk rustig aan te doen, hetgeen steeds beter lukt. Ondanks de geringere inspanning blijft de gemiddelde snelheid gelukkig redelijk op peil. Zal een kwestie van gewenning zijn; de spieren passen zich aan aan het ligfietsen en ik pas me aan aan het rijden in de WAW. Ik voel me kortom steeds relaxter in mijn bijzondere voertuig.
Met name vrijdag was het een enerverend ritje. In de ochtend lagen de wegen en paden nog bezaaid met afgewaaide takken door de storm van de dag ervoor. Het blijft dan opletten als je met af en toe ruim boven de 35 km/h in het donker richting het werk aan het trappen bent. Zeker als het dan ook nog regent; ondanks het dakje komen er toch waterdruppels onder het vizier door naar binnen waaien. En met gesloten vizier rijden is ook geen optie. Uiteindelijk toch veilig op het werk aangekomen, al reed ik in Amsterdam wel over iets stevigs heen, waardoor de WAW een flinke dreun kreeg. Maar ook bij deze aanvaring bleek hoe sterk de WAW feitelijk is.
In de middag heb ik getest of de WAW het ook goed doet als onderzeeer. Op het fietspad langs de A2 lag een een hele grote diepe plas waar ik vol doorheen ging. Er kwam nauwelijks water binnen, hetgeen betekent dat de borstels bij de wielkuipen het water goed tegenhouden. Even verder lag er onder een viaduct een nog veel grotere en ook diepere plas. Hier knalde ik met 30+ in, om er met nauwelijks 10 km/h uit te komen. Hierbij werd de WAW gedoucht door het water dat de lucht in gesmeten werd. Wat een waterfontein!!! Er kwam nu wel wat water binnen. De waterhoeveelheid was zo extreem dat zelfs door de kleine remkabelgaatjes in de wielkuip waterstraaltjes naar binnen kwamen. Maar al met al werd ik er niet echt nat van. Test geslaagd dus!
De terugweg verliep lekker vlot. Flinke stukken tussen boven de 35 km/h kunnen rijden, zelfs tegewind kon ik dat op bepaalde stukken volhouden. Je zite dan ook regelmatig mensen die even hun pas inhouden om vol verbazing de WAW langs te zien flitsen. Ik heb denk ik al behoorlijk wat nekverekkingen op mijn conto staan. En dat is dan ook de lol van het rijden met een velomobiel; zo zie je mensen hun regenpak aantrekken op het moment dat het gaat regenen, terwijl ik gewoon kan doorrijden. En als fietsers met veel moeite vol tegen de wind intrappen kom ik ze vaak met dubbele snelheid fluitend voorbij knallen. Je krijgt bijna medelijden met “normale” fietsers.......   
Ma 15 januari 61 km gereden. Vr 19 januari 59 km gereden. Totaal met WAW 771 km gereden.

vrijdag 12 januari 2007

Snelle terugreis

Vandaag wederom de WAW gepakt om naar het werk te gaan. Gisteravond ontdekte ik dat de WAW aardig volgeregend was (het zeiltje dat ik er overheen had gelegd was weggewaaid en de kap had ik er niet op staan. Dus stoelzitting en bodem zeiknat. Alles maar een nachtje aan de kachel laten hangen en vanochtend weer teruggemonteerd. Even voor half zeven was ik onderweg.\
 Ik heb het relatief rustig aan gedaan, rijdt wat comfortabeler en ik had geen zin om de hele dag te moeten voelen dat ik 's ochtends gefietst heb. Gemiddelde net onder de 27 km/h en inderdaad lekker fris aangekomen. Wel onderweg nog bijna twee fietsers op de “motorkap”. Weer van die sukkels die menen dat fietsverlichting niet nodig is.  Sommige mensen hebben het IQ van een kleine baby; als je verstoppertje gaat spelen denken die kleintjes dat als ze hun ogen sluiten dat ze dan zelf ook niet meer zichtbaar zijn; zij zien niets dus anderen zien hen ook niet. Ja mij zien ze wel, maar dat betekent nog niet dat ik hen ook zie. Dankzij mijn eigen verlichting ontdekte ik ze net op tijd, maar het was een close encounter.
Ik besloot op tijd terug te rijden, zodat ik meerendeels in het licht kon terugrijden. Dit keer de wat langere route langs de A2 genomen. Tempo zat er geholpen door de stevig aangewakkerde (zij)wind lekker stevig in. Dankzij mijn Hac4 fietscomputer van Ciclosport kan ik de gevens van al mijn ritjes downloaden en naderhand terugkijken. Het netto gemiddelde kwam voor de eerste keer boven de 30 km/h uit. Hiervoor moet je 57 procent van de tijd (ruim) boven de 30 km/rijden. De eerste 8 km in de stad lag het gemiddelde op 24,5 km/h, de 24 km buiten de stad ruim boven de 31 km/h. Toch nog redelijk fris thuis aangekomen (je bent ook maar iets meer dan een uurtje aan het sporten).
Wel was het erg warm. Omdat er regen voorspeld was (die dus niet kwam) had ik het kapje meegenomen. Echter met dit soort buitentemperaturen wordt het dan al snel (te) warm in de WAW, zefs als je alleen maar een t-shirtje aanhebt.
Van het weekend maar aan de gang met het maken van een overkapping voor de WAW.
Vandaag 62 km gefietst. Totaal met WAW 651 km.

dinsdag 9 januari 2007

Harde wind

Vandaag met de fiets op en neer geweest naar het werk. Wat een partij wind onderweg! Qua snelheid heb je weinig last van de wind in de WAW (zelfs pal tegen de wind is 30 km/h te halen), maar qua stabiliteit is dit wel anders. Op de open stukken resulteerde dit in een dronkenmansrit. Ondanks dat heb ik geen echte angst gehad onderweg en weerhoud niets me ervan om met dergelijke weersomstandigheden te gaan fietsen.
Ik had vanwege het zachte weer de kap thuisgelaten en heb dus cabrio gereden. Zelfs dan is het al snel erg warm en begin je snel flink te transpireren. Laat de winter dus maar komen, dan kan de WAW zijn kwaliteiten echt gaan etaleren. Op de heenreis bleek de ketting onverwacht toch nog wat stroef op de geponste plaatsen, hetgeen resulteerde in “het doorschieten” van de pedalen op het moment dat de knik in de ketting rechtgetrokken werd. Gisteravond heeft de ketting mogelijk het nodige vocht opgepikt en zijn er 1 of meerdere schakels wat stroef gaan scharnieren. Op het werk wat olie op de ketting gegooid en terug geen problemen meer gehad.
Verder verliep de rit plezierig, op een fietser na die bijna op de motorkap van de WAW belandde. Wat een eikel, tegen het verkeer in op een smal fietspad en dan meer achterom kijken dan vooruit. Ging maar net goed! Trouwens daar moet maar snel wat aan gedaan worden aan al die onverlaten die zich onverlicht over de fietspaden en wegen bewegen (zowel fietsers als lopers). Levensgevaarlijk.
Vandaag 59 gefietst, totaal 589 km met WAW.

maandag 8 januari 2007

Weer rijklaar

Na het pechgevalletje eind 2006 heb ik besloten om eerst de ketting te vervangen en daarnaast ook de sporing nog even na te lopen alvorens weer te gaan forensen. Het oudejaarsweekend kwam het hier echter niet van (ergens een laminaatvloertje leggen) en aangezien de fiets naar de natte achtertuin verbannen was, kon het naar binnenhalen van het kletsnatte apparaat niet op de goedkeuring van de Directie rekenen. Pas afgelopen zondag was er de mogelijkheid om de ketting te vervangen.
Tja en dan heb je ineens vier kettingen nodig om de aandrijflijn vn de WAW tevreden te stellen. Ik heb de kettingen aan elkaar geponst en de loop gesloten met een verbindingsschakel. Tevens is de achtercassette vervangen door een nieuw exemplaar. De sporing heb ik ook wat bijgesteld (in de loop der tijd is wat uitspoor ontstaan) met de ondersteuning van mijn zoontje van vijf. Nu maar hopen dat hij nauwkeurig heeft gemeten.... Verder nog wat zaken die los waren gekomen (kleeflaag van het klitteband hecht op termijn niet goed genoeg) vastgekit met siliconenkit.
Vanavond even gewacht tot de ergste regen was overgetrokken en daarna de fiets uitgetest. Ik heb zonder kap gereden en ik had het idee dat de fiets sneller is dan voorheen (mag ook wel met nieuwe ketting en betere sporing). Bij het wegrijden in het dorp weer een paar automobilisten verbaasd door (wind mee) even een snelheid van boven de 45 km/h op de teller te zetten. De gemiddelde autoteller zal dan dicht tegen de 50 aan staan. Daarna een rondje gemaakt van zo'n 15 kilometer, hetgeen zonder problemen is verlopen. Ik heb alleen het idee dat de fiets weer ietsjes naar links trekt, maar verder ging het perfect.
De gereedschapset is ondertussen aangevuld met enkele verbindingsschakels en tevens de kettingpons, dus op kettingproblemen ben ik nu afdoende voorbereid....... Morgen dus maar weer met de fiets. Geen onprettig idee gezien de drukte op 's lands wegen na het aflopen van de kerstvakantie!
 Vandaag 15 km gereden, totaal met WAW 530 km.

maandag 1 januari 2007

Pech onderweg.....

Tijdens de woon-werkrit op donderdag 21 december was het me opgevallen dat er in de aandrijving af en toe een licht tikje te horen was. Daarnaast kwam er tweemaal een heftig vreemd geluid van de ketting bij het naar beneden rijden van de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Op zich vege tekens en ondanks dat ik de rest van de rit geen last meer had, had me toch voorgenomen de ketting te inspecteren alvorens weer te gaan rijden. Dit laatste was er echter niet van gekomen; op vrijdag zijn we voor een lang Kerstweekend weggeweest en had ik geen tijd om dit klusje op te pakken.
21-12-06  60 km gereden, totaal met WAW 455 km  

Ruim een week later op vrijdag 29 december besloot ik wederom met de WAW naar het werk te rijden. Echter bij de tik in de ketting hd ik niet meer stilgestaan en daaraan werd ik dus pas herinnert toen ik onderweg was. In het begin was er nog niet veel aan de hand, maar gedurende de rit kwam het vervaarlijk ratelen van de ketting steeds frequenter voor. Uiteindelijk ging het op 2,5 kilometer van de eindstreep definitief mis. De ketting sloeg vast en brak vervolgens. Daar sta je dan..... Na het vaststellen wat het probleem was kwam ik tot de conclusie dat ter plekke reparareren niet tot de opties behoorde (neus, staart en zitje moeten worden gedemonteerd en bovendien was het nog pikdonker om 7.25 uur).
Ik vond echter een manier om al “steppend” het laatste stuk af te leggen. Zittend op de staart van de WAW kun je je met 1 been op de grond afzetten en als je dan vooroverhangt over het instapgat kun je af en toe nog wat bijsturen ook. Zal wel een kolderiek gezicht zijn geweest, maar er was toch geen hond op straat. Met nog geen kwartier vertraging kwam ik uiteindeijk op het werk aan.
Na het uitbouwen van de ketting ontdekte ik dat het verbindingsschakeltje dat ik dacht bij me te hebben schijnbaar toch nog thuis lag, net als de kettingpons. Vervolgens ben ik in Amsterdam op zoek gegaan naar een schakeltje. Uiteindelijk heb ik bijna 1,5 uur rondgefietst (op een geleende fiets) en pas bij de 6e fietsenwinkel leek ik succes te hebben (4 winkels waren dicht tussen kerst en oud en nieuw, de vijfde had geen schakeltjes). In de 6e fietsenwinkel kreeg ik na veel moeite een schakeltje mee, echter bij terugkomst op mijn werk bleek dit een te breed exemplaar te zijn.
Dan maar op de ouderwetse manier; met een drevel de boel uit elkaar tikken, 1 schakeltje verwijderen en vervolgens de zaak weer in elkaar tikken. Uiteindelijk lukte dit en kon ik de boel weer in elkaar zetten. Na een uurtje sleutelen stond de WAW weer helemaal klaar voor vertrek. Eindelijk kon ik de terugreis weer aanvaarden om weer vertrouwen te tanken in de techniek. Zonder problemen arriveerde ik aan het eind van de middag weer thuis....
29-12-06 60 km gereden, totaal met WAW 515 km.